5 Juli, Puente de Villarente – León
13 km, 840 m hoogte

We nemen de tijd voor de laatste 13 km naar León. Het gaat over een zandpad langs de snelweg licht golvend omhoog.
Ineens loopt een jong hondje met ons op die niet weg te slaan is.
Ik zie de bui al hangen; hoe kom je hier vanaf? Gelukkig blijkt hij enige tijd later van een huis verderop afkomstig en met de nodige opluchting geven we hem af.

Loslopende puppy

Laatste gedeelte

Over de hellingen gaat het verder. We zien de oude kerk van Val de la Fuente links van ons liggen, maar León komt zichtbaar naderbij.
Ineens vindt Loes een paar praktisch nieuwe wandelschoenen, die iemand met veel plezier waarschijnlijk weggegooid heeft. En ze passen ook nog! We komen in het industriegebied voor de grote stad met vlieghaven in de verte en autosnelwegen. Met een boog wordt er omheen gelopen tot we met een voetbrug over de weg kunnen.

Kerk van Val de la Fuente

Nieuwe schoenen!

León ligt voor ons waarbij de kathedraal in het centrum van verre domineert. Over de voetbrug zijn we meteen in de voorsteden en lopen door naar de gemeentelijke herberg. Dit zit in een soort kazerne op de bovenverdieping en is zo midden op de dag nog gesloten.

Voetbrug meteen de stad in

Stadsrefugio is een kazerne

Het advies is hier maar meteen door te gaan, want iets onpersoonlijker is er niet! Jaren geleden werd er al een pasje verstrekt om hier te mogen overnachten, waarbij de indruk bestond dat er nogal wat mensen waren die beslist geen pelgrim waren.

Langs de Río Bernesga lopen we verder waar de Correador en verderop het voetbalstadion liggen.

De Correador

Parkje bij station

Het gaat nu naar het busstation om te kijken hoe we het beste naar Logroño terug kunnen komen. De eerstvolgende bus gaat pas ’s avonds, dan maar door naar het treinstation dat iets verder ligt. Ook hier kunnen we pas om 20:30 uur naar Logroño. Dit is altijd nog comfortabeler dan de bus, dus nemen we een kaartje.

In het parkje bij het station doen we maar een tukje waarna we de stad ingaan. Loes tikt nog wat aardige zaken op de kop in de uitverkoop. In het historische gedeelte zoeken we de refugio van de Benedictinessen op en laten daar het Credential voor de laatste keer afstempelen.

Terug gaan we de stad in en laten ons imponeren door de vele historische gebouwen, waarbij vooral de kathedraal uit de vroege middeleeuwen geweldig is. De gebrandschilderde ramen zijn middeleeuws en geven een apart licht in het grootse gebouw.

In het museum hebben ze nog een oud handschrift uit 1100 waar de ezel zoals gebruikt door Picasso, in het wereldberoemde tableau van Gernica, op dezelfde wijze is afgebeeld. Ze denken hier dat hij het idee gejat heeft; laten we zeggen dat hij inspiratie heeft opgedaan.

De laatste stempel

Pleintje voor de refugio

Naast de kathedraal staat het Casa de Botines van Antonio Gaudí.
(zie   Gaudí)

Casa de Botines

De kathedraal

Hierna gaan we terug naar het station waar we nog net een menu-tje kunnen eten voordat de trein vertrekt. Om 01:30 uur komt de trein aan in Logroño. We hadden de aardige mevrouw van de Hostal gebeld dat het laat zou worden, maar dat was geen probleem. We namen een taxi om de laatste 14 kilometer naar Viana te overbruggen en dat alles voor betaalbare prijs (18 Euro, is Nederland nu zo duur?).
Beneden belden we en er werd keurig open gedaan. Hierna kon nog worden gedoucht waarna we het bed opzochten en op de Camino 482 km hadden afgelegd!