Klik op onderstaande data om het reisverslag te bekijken:
Hiermee wordt aangetoond dat, ook voor mensen die nog in het arbeidsproces zitten en over niet teveel vakantiedagen beschikken, deze mooie route in etappes mogelijk is.
De Camino Francès is het laatste gedeelte van dé bekende route naar Santiago door Spanje, te beginnen aan de Franse grens in St-J-P-d-P. .
Natuurlijk lopen door geheel Europa aanlooproutes naar Spanje, die vooral uitkomen in St-J-P-d-P en een zijroute via de Somportpas, welke in Puenta la Reina aansluit op de hoofdroute.
De verschillende Caminos
In 1998 heb ik deze route voor het eerst gelopen, waarom?
In 1988 gingen wij met gezin en caravan naar Portugal, waarbij we in Hospital de Orbigo de eerste pelgrims tegenkwamen.
Gòh, interessant en wel zodanig dat we zonder kinderen in 1992 met caravan in Santiago uitkwamen en enige dagen genoten van deze stad met zijn vele wonderbaarlijke extra’s.
Van een Genootschap had ik nog nooit gehoord en dat duurde tot 1997, waarbij ik onmiddellijk lid werd van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob.
Het voornaamste hierbij was, dat bleek, dat ook vanuit St-J-P-d-P gestart kon worden, want zomaar 3 maanden uit het arbeidsproces, daar was geen denken aan.
De drang om deze tocht te gaan maken was steeds groter geworden. Vooral ook omdat mijn vrouw Hilda door een kwaaie ziekte was getroffen, hetgeen borstamputatie noodzakelijk maakte. Na eerst goede prognoses verviel dit in een onomkeerbaar proces van steeds verdere verslechteringen en we voelden beiden dat het niet goed ging.
Ze steunde mijn initiatief om naar Santiago te gaan nadat mogelijk bleek dat dit in een normale vakantie periode van 4,5 week was te doen.
In 1998 werd zo de eerste route gelopen waarbij de ervaringen
dagelijks werden doorgebeld via nog muntautomaten (inmiddels onvoorstelbaar!) en ons beiden geholpen hebben bij het verdere ziekteproces met het onafwendbare einde in begin 2002.
Hierdoor ben ik definitief door het Santiago virus aangestoken en zoals bekend raak je dit nooit meer kwijt!
Het is het zoeken van de juiste weg, met de bijbehorende spirituele ervaringen, die op zo’n lange route met ontberingen, eenzaamheid en ook vele ontmoetingen vanzelf komen.
Het besef dat dezelfde route al vanaf de verre oudheid is gelopen, met alle cultuurschatten onderweg, geeft je ook als agnost een goed gevoel.
Pelgrim waarheen? Als Metafoor van ons leven!
Met mijn wandelmaatje Loes hadden we verschillende tochten in de Pyreneeën en zelfs de Alpen ondernomen. Door de verhalen over Santiago besloten we de Camino Francès (CF) in etappes te gaan doen, wat ook beter uitkwam met de beschikbare vakantiedagen.
Bovendien had ik mij aangemeld als hospitalero in Roncesvalles en daar had Loes ook wel oren naar. Een van de criteria is zelf deze route gedaan te hebben. Hoe kun je anders de juiste adviezen geven en voldoende inlevingsvermogen te hebben naar alle pelgrims toe, die de tocht vaak net gestart zijn?!
Vol goede moed begonnen we met de voorbereidingen.
De ervaringen van toen laten zich mooi vergelijken met de route nu, want er is het nodige veranderd. Vooral drukker geworden!
☼ Wetenswaardigheden
In het blok Wetenswaardigheden bij de beschrijving van de “Via de la Plata” worden bij velen levende vragen zoals;
“☼ Pelgrimsroutes”,
“☼ Santiago Major”,
”☼ Aankomst Refugio,
“☼ Paklijst” en vele andere nuttige zaken toegelicht.
Ook hoe om te gaan met dagelijkse omstandigheden zoals;
“☼ Verkrijgbaarheid water en voedsel”,
“☼ Menu del Dia”,“☼ Ontbijt”,
“☼ Wasjes en verder”,
“☼ Las Flechas Amarillos”
en mogelijke andere vragen worden hier uit de doeken gedaan.
Voorbereiding
Het advies is goed voorbereid op pad te gaan. Dat wil zeggen lichamelijk, mentaal en de noodzakelijke andere benodigdheden zoals, bepakking, routebeschrijving, aan- en afreismogelijkheden.
Lichamelijk
Lichamelijk waren we vrij goed in vorm, doordat jaarlijks de 4-daagse te Nijmegen en andere grotere tochten gelopen werden.
Wandelervaring is beslist een “must” want blessures zijn legio, vooral de eerste dagen door onwennigheid of overbelasting.
Je loopt uiteindelijk met de nodige kilo’s. Oefen daarom ook met een rugzak om aan het gewicht te wennen.
Vooral blaren, tenditus, (overbelasting spieren op scheenbeen) enkels en knieën geven vaak problemen.
Door het lopen van tochten krijg je een goede conditie en hierbij verder gaan dan noodzakelijk geeft een goed inzicht in wat je aankunt ook als het eens tegenzit! Natuurlijk moet je wel “heel” blijven. Als een echte ernstige blessure zich onverhoopt aandient, waarbij verdergaan tot onherstelbare schade zou leiden, moet je beslist stoppen.
Houd in de gaten dat de tocht een geweldige uitdaging blijft, juist ook door deze gevaren. Des te groter is de voldoening het met een goed resultaat volbracht te hebben!
Zo wordt het een marteltocht!
Mentaal
Door lid te worden van het Genootschap, de vergaderingen bij te wonen en de nodige literatuur te lezen kom je vanzelf in de “mood” om de tocht te gaan doen. Ook de oefentochten geven je een mentale weerbaarheid als het eens tegenzit. De religieuze component geeft aan velen extra kracht de tocht te volbrengen.
Buiten deze nobele overwegingen is ook het gevoel van vrijheid, zonder verplichtingen en stress, een belangrijk motief. Alleen de elementaire dingen des levens spelen dagelijks en dat zijn: Hoever kom ik? Waar slaap ik? Wat eet en drink ik?
Iedereen heeft zo zijn eigen motieven.
Noodzakelijke bepakking
In de bijgaande ☼ Paklijst worden alle noodzakelijke spullen toegelicht met het hoe en waarom!
Bedenk dat niet alle peperdure nieuwtjes die ze je in sportzaken proberen aan te smeren noodzakelijk zijn. Gezonde argwaan is hier op zijn plaats. En bedenk vooral: Alles wat je thuis laat is meegenomen!
Routebeschrijving
Er zijn verschillende goede routebeschrijvingen te krijgen.
De ANWB geeft een uit het Duits vertaalde versie uit van Dietrich Höllhuber, Nederlandstalig en goed compleet.
Mij bevalt het beste de boekjes van Conrad Stein Verlag: “Der Weg ist das Ziel”. Spanien: Jacobsweg, Camino Francès. Band 23 (Duitstalig)
Deze boekjes zijn accuraat en belangrijk: passen moeiteloos in je broekzak! Zorg wel de laatste uitgave te krijgen, want er verandert veel!
Ook de Rother Wanderführer heeft een vergelijkbaar boekje.
De uitgave van Bruckmann: Spanischer Jakobsweg is ook prima, maar wat groter en meer voor fietsers.
In Frankrijk is vooral bekend de “Miam, Miam, Dodo” uitgave, wel in het Frans (Eten, eten, slapen). Legio zijn verder de uitgaven in het Engels en het Spaans.
Oriënteer je hiertoe in een goede boekhandel (Pied à Terre) of tijdens de vergaderingen van het Genootschap.
Aan – en afreis mogelijkheden
Kan per vliegtuig, bus, trein of eigen vervoer.
Vliegtuig
Per vliegtuig kan naar Pau, Biarritz of zelfs Bilbao, Madrid en Santander gevlogen worden. Daarna verder met bus of trein naar St-J-P-d-P. Probeer zo dicht mogelijk bij het startpunt te komen.
Dit hangt ook al af van de prijzen van de kaartjes (goedkope maatschappijen). Bedenk dat tussen St-J-P-d-P en Roncesvalles geen openbaar vervoer is. In Santiago kan het vliegtuig terug genomen worden met verschillende tussenlandingen.
Bus
De Eurolines rijden vanaf Nederland naar Bayonne en zelfs Santiago met allerlei tussenstops. Dit is goedkoop, maar duurt een dag en nacht en vanaf Santiago (Alsa) terug nog iets langer. Voordeel is dat je langzaam kunt wennen aan het thuiskomen.
Trein
Wat kostbaarder maar wel comfortabel met Thalys en TGV naar Bayonne, redelijk snel en op besproken plaatsen.
In Bayonne neem je zowel vanuit bus als trein het boemeltje naar St-J-P-d-P.
Retour kan ook prima met ’s nachts de slaaptrein uit Hendaye, na overdag vanaf 9:00 uur in Santiago gestart te zijn. De volgende middag om 13:00 uur ben je dan in Rotterdam.
Het nemen van de Metro bij het noodzakelijke overstappen in Parijs kan nog wel eens aanleiding zijn voor extra stress!
Eigen vervoer
Dit kan met alles wat rijdt. Deze 3 etappen zijn door ons met de auto aan en af gereden via de snelwegen en ook binnendoor dwars door Spanje en Frankrijk. Prima wegennet!
Het punt is een goede stallingsplaats te vinden voor de weken dat je weg bent. Dit lukte elke keer moeiteloos zonder bij terugkomst een lege plek, of de auto op kistjes terug te vinden!