11 April, Montfort – Spa/Creppe 117km

 

Aan tafel is het nog rustig op de vroege morgen voor 8:00 uur. Het ontbijt is simpel maar voldoende, zodat met een goede basis op de fiets gekropen wordt richting Echt. Voor de Zuid Limburgers begint hier pas het echte land. Alles wat erboven ligt is in principe; Holland! De Zuid Limburgers kennen elkaar van de biertafel en kerk. Zakendoen gebeurt dan ook binnen deze bestaande sociale structuren, waar bij voorkeur niemand anders tussen komt. Wel verklaarbaar uit het nog niet zo lange verleden, waarbij ze beurtelings door Duitsland, België (Luikse) en Nederland overheerst werden.

Eijsden

Maastricht - Eijsden, gedeeltelijk dagtraject 2a (Vanaf Montfort 50 km)

 

Naar Maastricht/ Eijsden is toch nog 50 km langs weinig opwindende en uitgestorven zondagmorgen wegen. Dwars door Sittard en Geleen gaat het langs het vliegveld Beek naar de Maas.

1

Maastricht

 

2

Fietspad langs de Maas volgen

 

In Maastricht wordt steeds de oostelijke Maasoever gevolgd. De kant van Wyck, landelijk bekend van zijn witbier. Nog opvallender zijn de oude, grauwe en al snel vervallende gebouwen van de Sfinx, die hier meer dan 160 jaar aan duizenden mensen werk verschaftte. De naam Regout, de oprichter hiervan, is onverbrekelijk verbonden met Maastricht, maar zo controversioneel dat zelfs geen straat naar hem vernoemd is!

Wapen van de gemeente Maastricht

Wapen Maastricht

 

Maastricht de oudste stad van Nederland, of is dit toch Nijmegen?

Petrus Regout

Mark earthenware factory De Sphinx Maastricht.jpg

Was de eerste echte grootindustrieel van Nederland. Richtte in 1834 zijn stoomglasblazerij op, wat hij uitbreidde met de productie van aardewerk, spijkers, gas, sanitair en kristal. Het bedrijf zou bestaan tot 2009. In dat jaar werden de laatste resten, die verkocht waren aan het Finse Sanitec, gesloten.   Petrus Regout was een uitermate slimme handelaar met een fijne neus voor het grote geld. Hij startte eigen producties afgekeken van het “Waalse” en had de wind mee. In 1878 werkten 2500 mensen bij hem, zodat Maastricht van hem afhankelijk was.

De arbeidsomstandigheden in zijn fabrieken waren onmenselijk op het lijfeigene af. Berucht waren de vele jonge kinderen (jongens en meisjes) die in de smalle doorgangen naar de ovens, de gebakken (loeihete) producten moesten verplaatsen (ze werden dan ook niet oud). Bovendien was er verplichte winkelnering en woonden de arbeiders in onbeschrijfelijke omstandigheden. Regout was Paternalistisch en had het motto; “geen werk, geen leven”.  Daarnaast bezat de familie een ongekende pronk - en praalzucht terwijl de arbeiders uitgebuit werden. Dit was zo erg dat in 1874 het kinderwetje van Samuel van Houten werd aangenomen. Vakbonden, die in deze tijd opgericht werden, wezen op de onverbloemde uitbuiting. De elite (zowel de “oude” als de “nieuwe”) hebben de familie nooit willen accepteren. Hoewel hij Maastricht groot gemaakt heeft, is hij tot op de dag van heden zo controversioneel dat geen straat, plein of zelfs maar steegje naar hem vernoemd is. Karl Marx, die een tijdje bij zijn zuster in Maastricht doorbracht, heeft zich laten inspireren door de mistoestanden in 1850 (Das Kapital)!

 

http://www.kennislink.nl/upload/171608_962_1180446451724-aardewerk_1874_klein.JPG

 

Bij de nieuwe woonwijk Céramique (vroeger terrein van Regout/Sfinx), ca. 170 km van huis, begint voor mij de route zoals aangegeven in het boek van Clemens Sweerman: Langs oude wegen Deel 1 a: Maastricht – Nevers.

cover routeboek

 

http://www.groteroutepaden.be/grlf/v1.nsf/D3E0D79E6E8714AEC12571E7004E68DE/$file/562-8051m.jpg

Tot Nevers is nog zeker 720 km maar een mooi begin. Over de Maas ligt Maastricht te pronken, het is tegen de middag, redelijk weer en de tocht begint nu echt! Onder de moderne loopbrug door, die uitkomt bij het 2 sterren restaurant Beluga, gaat het langs de Maas en het opvallende Bonefantenmuseum pal naar het zuiden.

http://www.bonnefanten.nl/content/upload/crop/crop_5821_colw_171.jpg

Bonefantenmuseum

Dan door de bebouwing van het Provinciehuis. Deze ligt half in het water en heet hier nog altijd Gouvernementsgebouw. Herinneringen aan de nieuwbouw in de jaren ’80 toen ik hier bij betrokken was kwamen weer op. Zaken doen in Limburg was altijd speciaal, maar met alle kanttekeningen zeker niet onprettig.

1

Maastricht - Clermont

 

Eijsden is gauw bereikt en het is tijd om een terrasje op te zoeken. Hoewel; het is te koud en in het centrumpje is een cafeetje waar binnen koffie met vlaai geserveerd wordt.

http://www.groteroutepaden.be/grlf/v1.nsf/D3E0D79E6E8714AEC12571E7004E68DE/$file/562-8051m.jpg

Maastricht – Spa, dagtraject 2 (Vanaf Montfort 117 km)

Het is zoeken naar de voerstreek, maar over de snelweg is na het dorpje Mesch de grens bereikt, die aangegeven wordt door grote beschilderde palen in het fietspad.

 11

De Belgische grens

 

12

Warsage

 

Het landschap is op slag veranderd. In Warsage wordt een kerkje gepasseerd die met zijn kruizen voor de gevel er al heel anders uitziet. Bovendien beginnen de eerste heuvels. De weg is ook niet overal even goed aangegeven. Bij kruispunten is nog wel eens een stikker van “Oude wegen” op verkeerspalen geplakt, maar dit is niet altijd even duidelijk. Bovendien zijn ze soms verwijderd.

13

Sticker “Oude Wegen”

 Door het dal van Abbaye de Val Dieu gaat het over een aantrekkelijke weg langs het riviertje de Berwine richting Clermont.

14

Richting de Val de Dieu

 

15

Stadspoort en Stadhuis in Clermont

In Clermont (Daar zijn er meerdere van; denk aan Clermont Ferrand) is het uitgestorven en tijd voor een koffie net naast de stadspoort.  De volgende aansprekende stad is Limbourg waar de naam Limburg vandaan komt.

2

Clermont - Bastogne

De stad uit volgt een smerig klimmetje die gelukkig niet al te lang duurt, het zal lang niet de laatste zijn. Om Verviers heen (gelukkig, want zelden een viezere stad gezien!) wordt het steeds meer Ardennenachtig met herhaalde klimmetjes.

16

Beetje meer Ardennen

Richting Thieu zitten er 100 km op zodat het wel genoeg is. In het plaatsje is een hotelletje, dus dat wordt gauw opgezocht. Het blijkt naast een frietzaakje te zitten en ziet er niet best uit. Maar daar hoef ik me niet druk over te maken, want ze zeggen dat ze vol zitten. Het dichtstbijzijnde moet in Spa liggen.

Dat ligt wel wat zijdelings van de route, maar voorlopig kom ik niets meer tegen, dus toch maar geprobeerd. Spa zelf ligt er niet echt uitnodigend bij. Op borden wordt aangegeven dat een B+B tegen de berg op te vinden is. Helaas wel 10% helling. Dat kost veel kracht en zweetdruppeltjes na een dag behoorlijk doorhalen, maar uiteindelijk ligt het voor me in een oude villa. Het ziet er akelig verlaten uit, maar op de deur staat dat een nummer gebeld moet worden.

Er wordt nog opgenomen ook, maar met de mededeling dat men gesloten is! O dat woordje “Fermé”, dat zal nog vaak klinken deze reis. Heb ik daar die helling voor genomen, dat zeg ik ze ook!

Iets verder ligt een hotelletje in het groen. Maar eens proberen want het is behoorlijk koud geworden. Er blijken zelfs Nederlanders op te zitten en een kamer is wel te krijgen, maar à raison van € 95. Veel te gek voor een Pelgrim natuurlijk; dat nooit! Verder de berg op wordt het vlakker en in het dorpje Creppe maar eens kijken in het plaatselijke café. Buiten een lekker pilsje zijn de bewoners uitermate vriendelijk en bellen rond voor een bed. Helaas niets te vinden zodat misschien in het tentje in het bos geslapen moet worden. Geen aantrekkelijk idee gezien de kou en vocht. Gelukkig zegt een van hen mij het pilsje even te laten staan en mee te komen, wat ik doe. Hij loopt een 200 m tot bij zijn huis, waar een Camper staat.

17

De Camper van Ino

Hier mag ik de nacht doorbrengen wat natuurlijk een uitkomst is. Santiago zorgt goed voor me! In het café geef ik de dorpelingen een rondje als dank. Ze zijn Francofoon en niet uit onwil, maar ze kennen gewoon geen Vlaams. Tegen de schemer wordt de ijskoude Camper opgezocht. Gegeten had ik al wat bij de frietboer in Thieu. De extra dikke slaapzak komt goed van pas en in de cabine boven het stuur is het goed slapen! Vandaag toch nog 117 km afgelegd, zodat de teller op 237 km staat; niet slecht!

http://user.chollian.net/~boonstra/gif/fiets919.gif


tab