santiago shell          http://user.chollian.net/~boonstra/gif/fiets919.gif                                    Pelegrin[1]                                     http://user.chollian.net/~boonstra/gif/fiets919.gif            santiago shell

Deel 6

De terugreis

Traject 3 – b

Tours - Silvolde

983 Km

Vervolg op Deel 5

Traject 3 – a

Roncesvalles - Tours

 

http://user.chollian.net/~boonstra/gif/fiets151.gif

 

Scan voorblad tours - Silvolde

 

 

overzichtjacob1[1]

Tours – Silvolde

Gereden is het alternatief over Chartres

Kaartjes en hoogteprofielen komen uit Deel 1 “St. Jacobs fietsroute” van Clemens Sweerman.

 

 

25 Mei, Tours - Chartres 154 km

Op de 3e verdieping slaapt verder niemand, zodat we na de was in de mand gegooid te hebben alleen in de ontbijtzaal zitten, waar we vriendelijk bediend worden door een Afrikaanse schone. Na hartelijk afscheid genomen te hebben gaat Wim langs de Loire richting Amboise en Orleans.  Onze route gaat over de Pont Suspendu en de Loire richting Chartres.

SDC11803

Over de Loire naar het Noorden

Het laatste fietsboek Haarlem – Tours zit nu op de stuurtas; het einde is bijna in zicht! Een wat onaangename verrassing is dat dit laatste boek de route niet omgekeerd beschrijft (van Zuid naar Noord), wat bij de andere delen wel het geval is. Dit zal mij nog een hoop zoeken en fout rijden gaan kosten. De aangegeven weggetjes zijn vaak klein en slecht aangegeven, waardoor nogal eens gebruik gemaakt wordt van de doorgaande grote weg.

 

Dit begint al meteen bij het verlaten van Tours , waar het weggetje niet te vinden is, zodat de D190 maar genomen wordt, want die gaat de goede kant op. Niet zo prettig omdat na de Pinksterdagen de weg wel erg vol met verkeer zit.

Scan dagtr

Tours - Chartres 154 km, Dagtraject 43

Het eerste gedeelte gaat over halve autosnelwegen langs het vliegveld, totdat de autosnelweg naar Parijs gekruist wordt richting Monnaie. Gelukkig wordt hierna het verkeer rustiger en komen de dreigende wielen van de vrachtauto’s wat minder voor.

Het plaatsje heeft een geldnaam maar verder geen historisch verband. Het is de Vouvray streek waar mooie witte wijnen vandaan komen, maar die wijnvelden zullen meer naar de Loire liggen.

Het is even vrij licht klimmen het Loiredal uit en eigenlijk gaat dit de gehele dag zo door, maar is onvergelijkbaar met de hellingen dezelfde hoogte in Frankrijk op de Oostroute.

Scan Tours - Chartres

Hoogteprofiel Tours – Chartres (omgekeerd lezen)

Om goed 10:00 uur zit ik al in Château-Renault, wat nogal veelbelovend klinkt, zodat een stopje wordt ingelast. Het is een aardig stadje met een goede 5000 inwoners op de kruising van de riviertjes de Brenne en de Gault.

 

Bestand: Wapen van Château-Renault (37) SVG.

Château-Renault

Dat betekent een paar felle klimmetjes stad in en uit.

SDC11805

Château-Renault

 

[ZIMG_5618.JPG]

Opvallende versterkte wachtpoort

Het heeft een opvallende wachtpoort, alles mooi gerestaureerd. Naar Vendôme is het toch nog een 30 km die over de lange en rechte stukken van de N10 behoorlijk snel worden afgelegd.

SDC11806

Lange rechte stukken N10

Het is nog ruim voor 12:00 uur als Vendôme wordt binnengereden. De prachtige stadspoort St.George is een inspectie waard.

SDC11807

Stadspoort St.George

 

SDC11808

Aan de Loir

De Poort is gebouwd in 1467 en deed lange tijd dienst als gemeentehuis. Het ligt aan de rivier de Loir, een zijrivier van de Loire. Het is een stad die zeer de moeite waard is om beter te bekijken, zodat de markt opgezocht wordt voor een mooi terrasje. Het wordt omzoomd door indrukwekkende middeleeuwse gebouwen. Goed voor te stellen is dat dit de plaats was waar vroeger de openbare terechtstellingen plaats vonden.

SDC11810

La Place du Marché

Boven de terrasjes uit torent de indrukwekkende Tour St.Martin 76 m hoog. Hij staat alleen overeind. De bijbehorende kerk is na de Revolutie gesloopt. De toren iets verderop behorende bij de Abdij van la Trinité uit 1129 is het voorbeeld geweest voor de zuidelijke toren van Chartres.

SDC11809

Beide torens in Vendôme

Het plein zit vol restaurantjes zodat naar binnen gestapt wordt om iets eetbaars te bestellen. Aan een tafel wordt een mooi omelet gegeten, zodat ik deze ook wel wil hebben. Direct wordt te kennen gegeven dat het nog (net) geen 12:00 uur is en dus nog niet mogelijk. Weer een staaltje van Franse pietluttigheid, zodat op een terras verder wordt gezeten en bij de boulanger dan maar een prachtige Baguette gezond met kaas wordt besteld. Gelukkig schijnt de zon nog volop.

Bestand: Blason Comtes de Vendôme.svg

Vendôme

Hoe kan zoveel moois hier te vinden zijn? De plaatselijke adel behoorde tot een tak van de Koninklijk Bourbonfamilie. Bovendien was de Abt van la Trinité de eerste die de Kardinaalstitel verkreeg in 1066 (na Cluny), wat zorgde voor macht en invloed. Wat alles slaat is de overdadige, door de Fransen genoemde, “Flamboyante Gotiek” van de voorgevel van de l’Abbaye de la Trinité.

SDC11811

Flamboyante Gotiek?

Deze gevel werd gerealiseerd in 1508 door Jean Texier, bijgenaamd Jean de Beauce en doet pijnlijk overdadig aan. Het is of de gevel nu al in stenen vuur en vlam staat. De bijnaam staat voor praalhans en is volkomen verdiend.

Er staat ook een prachtige 12e eeuwse Chapel de St.Jacques, want ook hier trokken de Pelgrims vroeger langs. Denk niet dat er overnacht kan worden want het is nu een cultureel centrum.

Vendôme is in 1940 zwaar gebombardeerd waarna de restauratie minutieus en met succes ter hand genomen is.

De stad uit moet eigenlijk over een voetgangersbruggetje, die gemist wordt waardoor de verkeerde route gepakt wordt. Met een grote omweg wordt het dal van de Loir eindelijk gevolgd over een mooie secundaire route. Het golft meer, is niet druk en de omgeving mooi groen. Minder mooi is de opkomende regen die uiteindelijk miezerig los komt. De zware bui zit achter mij zodat moeite gedaan wordt deze voor te blijven wat bijna lukt.

SDC11812

Dal van de Loir

In de kalkhellingen bij de dorpjes zitten grotwoningen en holen die als opslagruimte worden gebruikt. Al in de oudheid was het bewoond, wat ook te zien is aan de Dolmen die regelmatig tegengekomen worden.

SDC11813

Dolmen

Het rijden door het dal van de Loir is prachtig maar behoorlijk tijdrovend zodat bij Fréteval de brug over gestoken wordt en uiteindelijk de hier behoorlijk drukke snelweg N10 genomen wordt. Niet mooi, maar schiet behoorlijk op, zodat een uur later Châteaudun al in zicht is. Midden in de namiddag wordt hier aangestoken en op het aardige pleintje in het centrum lekker gezeten. Het echte mooie weer is weg maar het is in ieder geval niet koud!

SDC11814

Pleintje Châteaudun

Met het pilsje in de benen wordt nu eens echt aangezet voor de laatste kilometers. De weg loopt recht toe recht aan met lange hellingen en zo nu en dan grote vrachtauto’s met hun zuigende en jankende banden te dicht bij, maar het schiet geweldig op. De laatste kilometers is nergens een geopend terras te vinden zodat in een dorpje bij aardige mensen om water verzocht moet worden en verder gaat het weer. Al 20 km voor Chartres is op de berg de Kathedraal te zien met zijn kenmerkende 2 torens.

Chartres is één grote aanloop door de voorsteden en langzaam berg op richting  Kathedraal.

SDC11815

Oude kapel in Chartres

Het is na zessen en ik heb het wel een beetje gehad als de fiets voor het Syndicat d’Initiative gestald wordt. Er blijkt zelfs een Auberge de Jeunesse te zitten aan de andere zijde, maar eerst langs de Kathedraal; dit eerste grote meesterwerk van de Gotiek!

SDC11816

De Kathedraal van Chartres

Het is aan alle kanten goed bereikbaar zodat ik de fiets in de gaten kan houden. Een gebouw waar een mens zich nu nog klein bij voelt. Wat voor een indruk moet dit wel niet gemaakt hebben op de middeleeuwers destijds!

SDC11817

Portaal aan de Noordzijde

Het beeldhouwwerk is van grote klasse en overal aanwezig. Eigenlijk moet je alleen hiervoor al uren nemen.

SDC11818

Mooi zicht op de steunberen

De kerk is één groot compact geheel, waarbij de beroemde steunberen eigenlijk een logisch onderdeel uitmaken van het geheel. Uiteindelijk steunen ze toch de gewelven 36 m hoog!

  De Kathedraal van Chartres

Bisschop Renaud is met 9 bouwmeesters verantwoordelijk geweest voor de bouw tussen 1194 en 1220. De oorspronkelijke kerk was weer eens afgebrand en men besloot nu iets werkelijk unieks te gaan bouwen. De gemeenschap van maar 10.000 inwoners kreeg het voor elkaar om de grootste en hoogste kerk van de toenmalige Christenheid te bouwen; 36 m hoog! Al in 1220 werd de kerk opgeleverd wat onvoorstelbaar snel was voor die tijd. Voor drogen, krimpen en zetten van de mortel was veel tijd nodig, zodat laag voor laag gebouwd werd, terwijl ‘s winters de boel stil lag i.v.m. met het bevriezen van de mortel. De financiering was een probleem, wat grotendeels opgelost werd door een lucratief handeltje in aflaten.

De Kathedraal bezat een onbekende maar geniale bouwmeester die de Gotiek vorm gaf. De Romaanse bouwkunst bestond uit zware muren, tongewelven en pilaren die de dragers waren. Terwijl bij de gewelven in de Gotiek met spitse bogen en in kruisvorm werd gewerkt, waardoor gecompliceerde kruisingen tussen de vlakken ontstonden, waar de ribben zaten. De naar buiten drukkende krachten werden nu opgevangen door steunberen en luchtbogen. Allerlei nieuwe technieken werden uitgevonden, waarbij de bouw zeer gevaarlijk was door de grote hoogte van de gewelven.(36 m) In de muren bleven nu ruimtes over voor de beroemde gebrandschilderde ramen. Deze bouwmethode werd hierna gebruikelijk voor het Noorden.

De Notre Dame heeft een Maria verering met een speciaal Reliek; De Sancta Camisa, ofwel het Barenskleed van Maria! Het kleed is geschonken door Karel de Kale in 850. Vastgesteld is dat de stof uit Syrië stamt uit de 1e eeuw. Het verdreef de aanvallende Heidense Noormannen, toen men het als Banier liet wapperen en een bovenaards licht verspreidde, waardoor de Noormannen toch maar de benen namen! Eerdere kerken zijn 3x verbrand maar de Sancta Camisa bleef steeds gespaard. Uit dank werkte de gehele bevolking mee bij de bouw en hielp de ossenkarren trekken met stenen uit de groeve 8 km verder.

http://farm1.static.flickr.com/176/376577999_3c96d2cb3b.jpg

 

Sancta Camisa

De Kathedraal heeft prachtige sculpturen, waaronder de Griekse wijsgeren Aristoteles, Euclides en Pythagoras.

SDC11819

Prachtige sculpturen

Het is al eeuwen een halteplaats voor de Pelgrims naar Santiago en de Sancta Camisa.

Speciaal is het Labyrint in de kerk. Eigenlijk een Heidens Grieks symbool, welke 261 m lang is in concentrische cirkels, gebaseerd op het “onmatige” symbolische cijfer 11 (overschrijding van de 10 geboden). Het stelt de zondige wereld voor.  Volgen geeft loutering voor de ziel naar het Christelijke heilsteken!

http://www.terranostra.at/02_begehungen/labyrinth_chartres.jpg

Labyrint

De Kathedraal is door de eeuwen niet verfraaid maar oorspronkelijk gebleven en  nooit verwoest. Hij staat nu op de Unesco werelderfgoedlijst.

De straatjes gaan behoorlijk op en af zodat de Auberge nog niet zo gemakkelijk te vinden is. Eerst maar eens een grote pils nemen na deze zware dag die mij behoorlijk in de benen zit. Vanaf het terras heb ik een prachtig uitzicht op een vakbouwhuis met een middeleeuwse trap.

SDC11821

Met middeleeuwse trap

Naar de Auberge blijkt toch nog behoorlijk klimmen, omdat het door de oude straatjes naar beneden gaat over het riviertje de Eure. Ze noemen het hier ook Haute Ville en Basse Ville aan de boorden van de Eure. Vroeger stond er één van de stadspoorten, waar de bezetters in de oorlog nog gedeelten van verwoest hebben.

SDC11820

Basse Ville

De Auberge de Jeunesse ligt steil omhoog aan de andere zijde. Gelukkig is het inschrijven geen probleem, waarbij ik op een kamer met 2 gastarbeiders gelegd wordt die hier werken! Een groep Belgische scholieren is er ook. Met begeleiding vullen ze de gehele herberg. Na enig aandringen kan de fiets veilig in het afgeschermde hok worden gezet. Het kost met ontbijt 13,80 Euro waar niets van gezegd kan worden. Van de vorige Auberge vind ik nog een sleutel, die ik afgeef, zodat een passant hem weer kan afleveren in Tours of Poitiers.

Bestand: Blason Chartres.svg

Chartres

De stad is op loopafstand zodat tegen achten de klim de stad in ondernomen wordt. Helaas is de Kathedraal al dicht zodat het speciale binnenste gemist wordt, maar je kunt niet alles hebben.

SDC11822

Oude straatjes bij Kathedraal

Een eindje vanaf de Kathedraal ontdek ik een Kebabtent, waar simpel en lekker gegeten kan worden met een prima pilsje tegen een redelijke prijs. Hier wordt op het terras bij een zachte temperatuur heerlijk gezeten tot het schemerdonker is, waarna het tijd wordt voor de Auberge.

SDC11823

Kathedraal in de ondergaande zon

Bij de Kathedraal worden nu lichtspelen op de gevel boven de West ingang geprojecteerd in verschillende kleuren met geluid. Een beetje pompeus maar dat is de Fransen wel toevertrouwd. Eigenlijk is de gehele Kathedraal, hoe mooi ook, een te groot megalomaan gebouw van te ambitieuze geestelijken. Waar liggen de grenzen van de redelijkheid? Eigenlijk is deze vraag een doorgaand probleem van de mensheid waar wel nooit een einde aan zal komen.

SDC11824

Steunberen bij nacht

De Auberge is met een codeslot in te komen zonder probleem. De sleutel van de kamer past en de gastarbeiders zijn er al, waarbij we geen last van elkaar hebben. Het bovenbed in, in het pikkedonker waarna de juiste houding in bed gezocht wordt, na 154 km vandaag grotendeels over snelwegen afgelegd te hebben! Nu staan we al op 4359 km!

http://user.chollian.net/~boonstra/gif/fiets919.gif


tab