Van Nederland naar Santiago de Compostela en terug!
Klik op onderstaande data om het reisverslag te bekijken:
de Route :
Heen: (Ida)
Vanaf Silvolde in de Achterhoek, via de Oostroute langs de Ardennen, Vézelay, Limoges, de Col de Somport over de Camino Francès naar Santiago.
Terug: (Vuelta)
Vanaf Santiago over de Camino Francès en Roncesvalles via de Westroute naar Arcachon, Royan, Poitiers, Chartres, Compiegne, Mechelen, Den Bosch naar Silvolde. Van 10 april tot aankomst thuis op 1 juni 2010
Een verslag van een fietsende loper, in het vroege voorjaar met de nodige ontberingen, voorvallen en vooral het gevecht met de elementen.
De totale afstand is 5200 km
De route valt uiteen in 6 delen, waarbij de boekjes en kaarten van de route per deel hierna worden aangegeven.
Deel 1 a en b, Silvolde naar Oloron-Sainte-Marie
· a: Silvolde naar Nevers 899 km
· b: Nevers naar Oloron-Sainte-Marie 829 km
Deel 2 a en b, Oloron-Sainte-Marie naar Santiago en retour naar Roncesvalles
· a: Oloron Sainte Marie naar Santiago 953 km
· b: Santiago naar Roncesvalles 817 km
Deel 3 a en b, Roncesvalles naar Silvolde
· a: Roncesvalles naar Tours 707 km
· b: Tours naar Silvolde 983 km
Na de afgelopen jaren verschillende Caminos in Spanje te hebben gelopen zoals de Camino Francès, Via de la Plata, Ruta del Norte en de Caminho Português was ik een typische rugzakpelgrim geworden. Het lopen van refugio naar de volgende slaapplaats, liefst langs een onbekende route met het gewicht van de bepakking op je nek, heeft iets verslavend. Niet voor niets ontmoet je veel pelgrims die met de zoveelste Camino bezig zijn!
Intrigerend is hierbij de afstand die je ervaart tussen de lopers en fietsers. Natuurlijk willen ze allebei naar Santiago, maar ze voelen een wereld van verschil. Lopen schiet in de ogen van een fietser niet op, terwijl een fietser andersom steeds maar bezig is met zijn fiets en mechanische zaken. Bovendien zal hij in de drang om afstand af te leggen misschien veel missen van de culturele en landschappelijke waarden, en vooral de intermenselijke contacten die de weg naar Santiago zo speciaal maken. De contacten tussen lopers en fietsers zijn meestal ook beperkt door het verschil in ritme en de verschillen in afstanden. Ook wordt een fietser wel geweigerd in sommige refugio’s omdat het niet samen zou gaan met de lopers.
Om een completener Pelgrim te worden moest ik dit eigenlijk zelf ervaren, zodat het plan steeds meer vorm kreeg om de fiets te pakken. Waarom niet vanaf huis naar Santiago fietsen? Lopend zou me dit zeker 3 maanden kosten, dwars door Frankrijk; te lang! Bovendien zou het een andere ervaring opleveren.
Mijn dochter Sasha had me vorig jaar gewaarschuwd in 2010 minimaal 14 juni thuis te zijn daar ze (met schoonzoon 5 dagen later!) 40 zou worden en dat mocht ik niet missen natuurlijk.
Al aardig op weg!
Het plan werd opgevat om 10 april te vertrekken en in begin juni weer thuis te zijn. Omdat er twee hoofdroutes lopen wilde ik beiden ervaren zodat “Oost” heen en “West” terug gereden werd. Routes met grote verschillen zoals ik zou merken!
☼Reisgids
Eigenlijk bleek al gauw dat er maar één goed beschreven routeserie is; de St. Jacobsroute van Clemens Sweerman. In het totaal 5 boekjes die de gehele reis zouden beslaan. Samen was dit toch nog bijna 1,5 kg mee te slepen gewicht, maar ach, het is op de fiets dus iets extra is mogelijk. Bij Pied à Terre in Amsterdam werden de laatste uitgaven hiervan gehaald. Verder had ik nog routekaarten van de ANWB voor het totaal overzicht en een kaart van Frankrijk, die overigens niet gebruikt zijn.
☼Fiets
Een goede fiets is natuurlijk van levensbelang want hij moet je over berg en dal brengen, liefst zonder panne of andere narigheid. De plaatselijke fietsenmaker Harm Takke uit Dinxperlo raadde me het merk RIH type Z-900 uit Venlo aan. Eerst werd op een inruil getest of de bulten van Montferland goed genomen konden worden. Waarna de fiets inclusief tassen voor en achter, stuurtas en dagteller, reserve spaken en gereedschap aangeschaft werd voor 1600 Euro. Een noodcursus repareren werd er bij gegeven. Gelukkig heb ik dit niet nodig gehad.
Zwaar was de fiets met alleen al een bepakking van 26 kg wel, maar maakte een stabiele indruk. Achteraf had dit niet meer dan 18 kg moeten zijn en was het kooksetje, reserve apparatuur, ketting, noodrantsoenen, tentje enz. wel erg zwaar. Zonder voorfietstassen kan stabieler gestuurd worden, dus als het kan deze niet gebruiken! Banden kunnen niet sterk genoeg zijn dus: Marathon Plus gebruiken, die praktisch niet lek te krijgen zijn. De fiets heeft het zonder panne 5200 km voortreffelijk gedaan!
☼ Credential del Peregrino
Het Credential is een belangrijk document. Het is hét bewijs dat je een pelgrim bent en aan de stempels van de overnachtingsplaatsen kan men zien hoe de tocht verloopt. Het kan verkregen worden bij het Nederlandse Genootschap van St. Jacob in Utrecht; WWW.Santiago.nl en verder ook onderweg in de refugio’s. Met het Credential word je over het algemeen geholpen in refugio’s / albuerges, kerken, kloosters, raadhuizen en politiebureaus.
Als je minimaal 250 km gefietst hebt, krijg je in Santiago, in het Oficina del Peregrino, de oorkonde “Compostela” op naam en in het Latijn overhandigd. Voor de liefhebber; het geeft recht op een volledige aflaat! Dat was vooral van belang voor de tot deze tocht veroordeelde misdadigers in de middeleeuwen (en natuurlijk de ware gelovige). Stempels wil men je overal wel geven, zoals in cafés en zelfs stalletjes onderweg. Ik heb dit beperkt tot de overnachtingsplaatsen en alleen een extra stempel bij speciale omstandigheden, zoals een klooster, toegevoegd.
Zorg bij overnachten zonder stempelmogelijkheid wel voor een stempel van die dag en dat mag ook van een bar zijn. Men moet je tocht kunnen controleren!
Draag het Credential in een plastik hoesje met een touwtje om je nek anders is het papier, door de hoge temperaturen berg op en af, met de kortste keren doorgezweet. En verlies hem vooral niet!
Credential Achterzijde
Credential Voorzijde
☼ Wetenswaardigheden
In het blok Wetenswaardigheden bij de beschrijving van de “Via de la Plata” worden bij velen levende vragen zoals; “☼ Pelgrimsroutes”,
“ ☼ Santiago Major”, ” ☼ Aankomst Refugio, “ ☼ Paklijst”, en vele andere nuttige zaken toegelicht.
Ook hoe om te gaan met dagelijkse omstandigheden zoals;
“ ☼Verkrijgbaarheid water en voedsel”, “ ☼ Menu del Dia of Peregrino”,
“ ☼ Ontbijt”, “ ☼ Wasjes en verder”, “ ☼Las Flechas Amarillos”
en mogelijke andere vragen worden hier uit de doeken gedaan.
Na aanschaf van de fiets werden wat kleine oefenrondjes gemaakt, eigenlijk te weinig (nog geen 600 km!). Gelukkig was de conditie op peil gehouden in de tennishal, de tuin en door grote hoeveelheden hout te zagen (en kloven). Dit zou nog van pas komen!
Kathedraal Santiago