23 Juni, Saint-Jean-Pied-de-Port – Thuisreis

De eigenaar van de L’Auberge du Pèlerin doet nachtwerk per computer naar Abu Dhabi, slaapt weinig en heeft geen probleem om 5:00 uur te wekken. Paar stukjes brood en op weg naar het station.

 

Rue de Citadelle met Refuge rechts

 

Tegen zes uur moet de trein vertrekken. Maar gerekend buiten de Franse gewoonten: En grève (staking)!

 

 

Zoals 5 weken geleden begonnen zijn ze nog steeds aan het staken. Dat betekent dat we over zessen opgehaald worden met een bus die naar Bayonne rijdt. Hebben ze net 2 jaar de lijn helemaal gerenoveerd en dan dit. De bus stopt bij elk station onderweg, dus in Bayonne is de TGV met gereserveerde plaats allang vertrokken. Met enige moeite wordt een vervangend kaartje verkregen, waarbij met de volgende meegereden mag worden; mits voldoende plaats. 2,5 Uur wachten in een koffietentje voor het station met meerdere slachtoffers. Zo ook Jean-Paul de Vlaming. Van hem neem ik het metrokaartje over voor Parijs (Hij dacht deze niet nodig te hebben, maar alle verbindingen lopen over Parijs!). De wachttijd wordt goedgemaakt doordat in Parijs enige uren speling zitten voordat de Thalys vertrekt.

Voor Brussel begint de trein wel erg langzaam te rijden en stopt op het laatst en komt met vertraging binnen. Scherp bij de deur staan en als een speer naar de andere zijde, waar de ICE verderop klaar staat. Met nog meer reizigers komen we bij de trein als deze vertrekt. Op naar de stationschef die vraagt waarom we zo opgewonden zijn. Ja de 2e keer vandaag! Hij is zo vriendelijk om mee naar beneden te gaan voor een bewijsje, waarmee we de volgende Thalys naar Keulen mogen nemen.

Weer een pilsje op terras buiten op dit gevaarlijke station Bruxelles Midi. In de Thalys zijn ze zo vriendelijk dat we verder mogen blijven zitten dan Keulen, zodat gebeld wordt met Sasha en Michon (dochter en zoon) dat de eindbestemming Essen is, waar ze mij af halen.

Vanaf Brussel hangen in de verte reusachtige bloemkolen van wolken die zo ongeveer tot in de stratosfeer omhoog torenen. Ze drijven mee oostwaarts tot om 22:30 uur in Essen wordt uitgestapt.

 

Aankomst Essen

Prima ontvangst en zo gauw mogelijk naar de auto waar nog net droog ingestapt kan worden. Wat hierna gebeurt, is ongelofelijk. Een noodweer barst los met hagelstenen als tennisballen, die dwars door de ruiten lijken te gaan en het dak rammen. Binnendoor naar Oberhausen is gevaarlijk rijden. Onder een viaduct wordt gestopt tegen dit geweld, maar een put spuit meters hoog naast ons, dus gauw verder.

 

 

Eindelijk na Oberhausen wordt het hagelen minder en rijden we door de onweersbuien naar huis in Silvolde, net over de grens in de Achterhoek. Het is de dag van geweldige schade aan tuinbouwkassen, gewassen en dorpen in een strook over het zuiden des lands en die wij in Duitsland meegepakt hebben. Wonderlijk was op de auto niets te zien. De Skoda is toch nog steeds een beetje een tank (gelukkig).

Over twaalven thuis na deze opvallende tocht, die door barre regens en ander ongemak met de nodige maren is gegaan. De thuiskomst met deze weersomstandigheden is wel tekenend. Maar een Pelgrim moet doorzetten; niet altijd loopt het even soepel.

De route vanaf Nederland tot Saint-Jean-Pied-de-Port is hiermee beschreven, terwijl in het verhaal van de Camino Francès het vervolg tot Santiago staat, waarmee de route compleet is. Terugkijkend op de route vanaf Vézelay over de Via Limovicensis (Voie de Vézelay) is de conclusie dat het een rustige route is. Ook niet altijd even spectaculair. Vooral het gedeelte door de Morvan en Périgord is mooi. De Via Podiensis over Le Puy-en-Velay is vergelijkende wijs duidelijk aantrekkelijker.

Nu wennen aan de thuissituatie met zijn dagelijkse beslommeringen in en om huis en tuin. Tekenend is een boom in de tuin waarvan de top zich symbolisch ontwikkeld heeft tot het silhouet van een Pelgrim! Ultrea!

 

      

 

santiago shell                                  Pelegrin[1]                                   santiago shell

 

Zijn er op opmerkingen of vragen?
Mail helmut-brouwer@planet.nl

Wilt u opgenomen worden in de mailinglijst?
Stuur een mailtje en u blijft op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen